A jó szerkesztő 3 ismérve
Halász Emese
Nézzük, milyen egy jó olvasószerkesztő!
Először is a legfontosabb, hogy szerkesztőkből van többféle is.
Például olvasószerkesztő és tördelőszerkesztő is látni fogja a könyvedet, de beszélhetünk még kiadványszerkesztőről is és még sok másról, amiket úgy tűnik, minden ezzel foglalkozó másként értelmez, tekintve hogy nincs rá egy általános, minden más fogalmazást kizáró, érvényes definíció. Ebben a cikkben én hagyományos értelemben vett, kicsit „amcsi” mintára létrejött olvasószerkesztőről beszélünk most.
1.
A jó szerkesztő egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy nem ír bele a könyvedbe. Soha nem írunk át semmit az író könyvében, annál jobban tiszteljük az írót és az írói stílust, és annál keményebb munka is a szerkesztés.
2.
Egy jó szerkesztő ugyanis – és ez a második tételünk – mindig arra törekszik, hogy az íróból hozza ki a legjobbat. Tehát nem helyette dolgozik. Soha nem dolgozunk az író helyett, hanem az íróból ki kell hoznunk a legjobb írói tudását, énjét és ehhez egy jó olvasószerkesztő írástechnikai tippeket, regényírási tanácsokat, javaslatokat ad, hogy hogyan lehetne még jobb a könyve. Azt magának az írónak kell átírnia, az ő saját szavaival, az ő saját írói stílusában.
3.
És a harmadik legfontosabb dolog, hogy az első, amit bekér egy rendes, valamire való szerkesztő, az a vázlatod lesz és a karakterlapok. Azért nagyon fontos ez a kettő, mert ha elég alapos a vázlat és elég részletes a karakterlap, akkor ugye egyrészt az a szerkesztőnek is természetesen segítséget nyújt a szerkesztés során, másrészt neki meg kell követelnie azt, hogy mind a történetvezetés, mind a karakterfejlődés meglegyen.
A legfontosabb, amit egy szerkesztő szem előtt tart, az az, hogy az olvasói élmény az jó legyen, ami azt jelenti, hogy az olvasó ne akadjon meg az olvasásban, ne legyenek benne olyan logikai hibák, amik megakasztják őt vagy, hogy ne legyen idegesítő egy szónak a túlhasználata, de sorolhatnám estig azokat, amiket figyel…
A lényeg az, hogy elérjük, az olvasó ne akarja letenni a könyvet, folyamatosan olvasni akarja és tudja is folyamatosan olvasni, illetve, hogy gördülékenyen legyen felépítve a könyv.
Természetesen ezeken kívül egy jó szerkesztő rendkívül felkészült, és még ezek mellett nagyon-nagyon-nagyon-nagyon sok mindent kell tudnia. Ez a három legfontosabb, amit ki tudok emelni, úgyhogy amikor szerkesztőt keresel, akkor figyelj arra, hogy ezek azért teljesüljenek, mert ez a minimum, és akkor garantáltan jó lesz a könyved, nívós és olyan, amilyet te szeretni fogsz és büszke leszel rá, hiszen te írtad egyedül.
Ha igazán jó olvasószerkesztőkkel akarsz dolgozni, akkor bátran ajánlom az ÍróMentor Programot.
Már sok, általunk képzett olvasószerkesztővel dolgozunk együtt, akik egytől egyig alaposak és tisztelik az írót, ugyanakkor nem kíméljük az írást, hiszen az ÍróMentor Programban csakis kiváló könyvek születhetnek.
Én mindig azt mondom, hogy az írók csiszolatlan gyémántok.
Senki nem született úgy, hogy tudott profin írni. Mindenki vagy tanulta, vagy fejlődött az írása folyamán, éppen ezért a szerkesztőnek is az a dolga, hogy fejlessze az írás folyamán az írót, az ő írását, a sztorit és a legjobbat hozza ki belőle.